Deze Algemene Verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op de verkoop van elk Product geleverd door:
De vennootschap KLRC via haar website https://www.imou.be waarvan het bijkantoor is gevestigd op Chemin de loudet – 31770 Colomiers
Hierna de “Vennootschap” of de “Verkoper”,
voor Klanten die de hoedanigheid hebben van consument, zijnde iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die geen verband houden met zijn commerciële, industriële, ambachtelijke, vrije of agrarische activiteit, hierna de “Klant”.
Elke Bestelling van Producten impliceert onvoorwaardelijke aanvaarding door de Klant en volledige instemming met deze Algemene Verkoopsvoorwaarden, die voorrang hebben op elk ander document: catalogi, advertenties, handleidingen, behoudens uitdrukkelijke en voorafgaande afwijkende schriftelijke overeenkomst van de Vennootschap.
De Vennootschap biedt feestartikelen, creatieve vrijetijdsartikelen, kleding en accessoires te koop aan.
De Vennootschap verkoopt geen Producten aan minderjarigen. Indien de Klant jonger is dan achttien (18) jaar, mag hij de Site enkel gebruiken onder toezicht van een ouder of voogd.
De foto’s op de Site zijn niet contractueel en kunnen merkbaar afwijken van de gefotografeerde modellen. Deze afwijkingen zijn te wijten aan de instellingen van verschillende schermen en camera’s, de belichting van de Producten, de hoek van de opname, enz.
De Vennootschap behoudt zich het recht voor deze Algemene Verkoopsvoorwaarden op elk moment te wijzigen. In dat geval zijn de voorwaarden van toepassing die gelden op de datum van de Bestelling door de Klant.
Artikel -2- Klantcontact
De klantendienst en naverkoopdienst van de Vennootschap is uitsluitend bereikbaar per e-mail op contact@imou.be. De Klant vermeldt in de e-mail zijn voornaam, naam, het onderwerp van zijn verzoek en het nummer van zijn Bestelling.
Voor alle professionele aanvragen (partnerschap, media, contractvoorstel) is de Vennootschap uitsluitend bereikbaar per e-mail op contact@imou.be.
Artikel -3- Definities
“Klant” duidt elke consument-Klant aan die een Bestelling heeft geplaatst.
“Algemene Verkoopsvoorwaarden” duidt dit verkoopcontract aan.
“Bestelling” duidt elke order aan dat op de website https://www.imou.be werd geplaatst en betrekking heeft op de Producten.
“Winkelmandje” duidt het geheel van geselecteerde Producten aan.
“Producten” duidt de goederen aan die op de Site te koop worden aangeboden. Elke productfiche vermeldt de prijs; de mogelijkheid om de klantendienst te contacteren; de technische fiche van het product, de beschikbaarheid in voorraad en eventueel de beoordelingen van andere consumenten.
De “Vennootschap” duidt de vennootschap KLRC aan
De “Site” duidt de website https://www.imou.be aan, exclusieve eigendom van de Vennootschap.
“Geografisch toepassingsgebied van het aanbod” duidt het geheel van landen aan waar de Vennootschap Producten te koop aanbiedt en Bestellingen levert, namelijk Frankrijk en Europa.
Artikel -4- Plaatsing van de Bestelling
De Klant plaatst de Bestelling op de Site: de Klant registreert en valideert de Bestelling op de Site.
Om een Bestelling op de Site te plaatsen, selecteert de Klant vrij één of meer Producten in de catalogus van de Site door op de knop “toevoegen aan winkelmandje” te klikken. Op de pagina “Winkelmandje” kan de Klant het detail van zijn Bestelling controleren en eventuele fouten corrigeren vóór bevestiging.
Op de pagina “Gegevens” moet de Klant zijn contactgegevens invoeren. Hij kan kiezen voor opvolging van zijn Bestelling per e-mail door het vereiste vakje aan te vinken.
Op de pagina “Levering” kiest de Klant de aangeboden verzendmethode.
Op de pagina “Bevestiging” voert de Klant zijn bankgegevens en het facturatieadres in. De Klant kan ook een promotiecode invoeren indien hij er één heeft.
Er verschijnt een volledige samenvatting van de Bestelling. De Klant kan alle elementen van de Bestelling wijzigen vóór finalisatie. De Klant is verantwoordelijk voor eventuele fouten met betrekking tot de Bestelling, de Producten en de contactgegevens.
De verkoop komt rechtsgeldig tot stand wanneer de Klant de Bestelling heeft bevestigd door op de knop “Mijn bestelling afronden” te klikken, de Algemene Verkoopsvoorwaarden heeft aanvaard en de betaling heeft uitgevoerd volgens de gekozen modaliteiten, onverminderd het herroepingsrecht.
De datum van validatie van de Bestelling stemt overeen met de datum van ontvangst van de volledige betaling van de totale prijs incl. btw.
Artikel -5- Beschikbaarheid
Aanbiedingen van Producten zijn geldig zolang ze zichtbaar zijn op de Site, binnen de grenzen van de beschikbare voorraad, met uitzondering van promotionele acties die als zodanig worden vermeld op https://www.imou.be. In het geval van onbeschikbaarheid van een Product na het plaatsen van de Bestelling, zal de Vennootschap de Klant per e-mail informeren. De Bestelling wordt dan automatisch geannuleerd en de Vennootschap zal de Klant alle reeds betaalde bedragen terugbetalen uiterlijk binnen dertig (30) dagen na betaling.
Artikel -6- Uitoefening van het herroepingsrecht
Voor alle verkoop op afstand beschikt de Klant over een termijn van veertien (14) kalenderdagen vanaf de dag na ontvangst van het goed, of de aanvaarding van het aanbod voor een dienst, om zonder opgave van redenen en zonder kosten of boetes te herroepen. De uitoefening van dit recht maakt een einde aan deze overeenkomst.
Wanneer de termijn van veertien (14) dagen afloopt op een zaterdag, zondag of een feest- of verlofdag, wordt deze verlengd tot de eerstvolgende werkdag. De Klant moet de Vennootschap van zijn beslissing op de hoogte brengen door het modelformulier voor herroeping te sturen, te downloaden en beschikbaar via: Aanvraag terugbetaling
De Klant beschikt vervolgens over nog eens veertien (14) dagen, te rekenen vanaf de mededeling van zijn beslissing om te herroepen, om de goederen terug te sturen naar de Vennootschap op het in Artikel 1 vermelde adres. De Klant mag het Product niet naar de fabrikant terugsturen.
Hiervoor kan hij de vervoerder van zijn keuze aanduiden, met de garantie dat handling en transport onder de beste omstandigheden gebeuren. De beschermende verpakking van de Producten is ten laste van de Klant. De Vennootschap raadt aan de goederen aangetekend of met zendingstracking te retourneren.
De retourkosten van het Product zijn ten laste van de Klant, evenals de risico’s verbonden aan het transport van het Product, welke ook.
De Klant is aansprakelijk in geval van waardevermindering van het Product als gevolg van handelingen anders dan nodig om de aard, kenmerken en goede werking van deze Producten vast te stellen, mits de Vennootschap de Klant heeft geïnformeerd over zijn herroepingsrecht.
Alleen Producten in nieuwstaat die in hun originele verpakking worden geretourneerd, worden aanvaard. In geval van waardevermindering van het Product wordt geen retour aanvaard.
Na levering door de Klant verbroken (verzegeling verbroken) Producten kunnen niet worden geretourneerd.
Artikel -7- Terugbetaling en kosten
Wanneer het herroepingsrecht wordt uitgeoefend, heeft de Klant recht op terugbetaling van alle betaalde bedragen.
Een e-mail wordt naar de Klant gestuurd ter bevestiging dat de geretourneerde goederen door de Vennootschap zijn ontvangen en geïnspecteerd. De Vennootschap brengt de Klant op de hoogte van haar beslissing om het verzoek tot terugbetaling goed te keuren of te weigeren.
De terugbetaling gebeurt binnen veertien (14) dagen vanaf de datum waarop de Vennootschap op de hoogte is gebracht van de beslissing van de Klant om te herroepen.
De Vennootschap verricht de terugbetaling via hetzelfde betaalmiddel als gebruikt door de Klant voor de oorspronkelijke transactie.
De uitoefening van het herroepingsrecht binnen de wettelijke termijnen beëindigt de verplichting van de partijen om deze overeenkomst en eventuele nevenovereenkomsten uit te voeren, zonder andere kosten voor de Klant dan die voor het terugzenden van de Producten.
In geval van vertraging van de terugbetaling neemt de Klant eerst contact op met de uitgever van de kredietkaart, vervolgens met de bank en ten slotte met de Vennootschap via volgend e-mailadres: contact@imou.be
Artikel -8- Prijs
De totale prijs van de Bestelling omvat de prijs incl. btw van de Producten en de eventuele leveringskosten. Wij rekenen geen btw aan op al onze producten overeenkomstig de wet van de staat New Mexico. Alle Bestellingen zijn betaalbaar in euro (€).
De Producten worden gefactureerd op basis van de prijzen die op de Site gelden op de datum van de aanvaarde Bestelling. Kortingscodes evenals promoties en solden zijn niet cumuleerbaar.
Prijzen en tarieven kunnen te allen tijde door de Vennootschap worden herzien.
Artikel -9- Betaling
Door een Bestelling te plaatsen, verklaart de Klant over voldoende financiële waarborgen te beschikken voor de betaling en de verschuldigde bedragen effectief te betalen op vervaldag, overeenkomstig de wet.
De betaling van de facturen gebeurt contant en bij validatie van de Bestelling, overeenkomstig het door de Klant vrij gekozen betaalmiddel.
De betaling van de Bestelling door de Klant kan gebeuren via:
Bankkaart (Carte Bleue, Visa, Mastercard of American Express): alle kredietkaartnummers worden met 256-bit versleuteling gecodeerd bij het plaatsen van de Bestelling. Ze worden enkel ontsleuteld op de server van de betalingsverwerker. Deze informatie bestaat op geen enkele website in platte tekst en is dus niet toegankelijk voor de Vennootschap en derden.
Bij betaling per bankkaart wordt de kaart pas gedebiteerd op het moment van validatie van de Bestelling. De betaling gebeurt contant.
Bankcheques worden niet aanvaard.
De gegevens met betrekking tot de aankooptransactie worden bewaard zolang als nodig is om de Bestelling af te ronden. Na afronding van de Bestelling worden de gegevens met betrekking tot de aankooptransactie verwijderd.
Artikel -10- Eigendomsoverdracht en risico-overgang
De Klant verwerft de eigendom van de bestelde Producten naarmate de prijs wordt betaald. Elke niet-nakoming door de Klant van zijn betalingsverplichting, ongeacht de reden, geeft de Vennootschap het recht om gerechtelijk de ontbinding van dit verkoopcontract te vorderen en de teruggave van de Producten te eisen.
Levering betekent de overdracht aan de Klant van de fysieke bezitname of de controle over het goed. Elk risico van verlies of beschadiging van de goederen gaat over op de Klant op het moment dat deze of een door hem aangewezen derde, anders dan de door de Vennootschap voorgestelde vervoerder, de Producten fysiek in bezit neemt.
Wanneer de Klant de levering van het Product toevertrouwt aan een andere vervoerder dan die voorgesteld door de Vennootschap, gaat het risico van verlies of beschadiging van het Product over op de Klant bij de overhandiging van het Product aan de vervoerder.
Artikel -11- Leveringstermijnen
De leveringstermijn is de periode tussen de bevestiging van de Bestelling en de overdracht van het fysieke bezit van het Product aan de Klant, exclusief installatie of uitpakken.
De levering vindt plaats binnen de termijn die bij de Bestelling is aangegeven, behoudens overmacht. Indien geen leveringsdatum is vermeld, levert de Vennootschap het Product uiterlijk dertig (30) dagen na het sluiten van de Verkoopvoorwaarden.
Indien de levering niet binnen de door de Vennootschap aangegeven termijn plaatsvindt, kan de Klant, na ingebrekestelling van de Vennootschap, de overeenkomst beëindigen of de verkoop annuleren per aangetekende brief of een ander duurzaam schriftelijk middel.
De overeenkomst wordt geacht te zijn ontbonden bij ontvangst door de Vennootschap van de aangetekende brief waarin zij wordt geïnformeerd over de ontbinding, tenzij de levering intussen heeft plaatsgevonden.
Artikel -12- Leveringsmodaliteiten
De levering gebeurt op het adres dat de Klant bij de Bestelling heeft opgegeven. De Vennootschap kan de Klant contacteren om de juistheid van de gegevens te verifiëren.
Indien de levering niet kan plaatsvinden wegens een fout van de Klant in de ingevoerde gegevens, zijn de herverzendingskosten voor zijn rekening. In dat geval kan de Vennootschap niet aansprakelijk worden gesteld voor de verlenging van de levertijd.
De levering gebeurt door een vervoerder en de overdracht vindt plaats volgens de specifieke voorwaarden van de vervoerder.
De levering wordt geacht te hebben plaatsgevonden zodra de Producten fysiek aan de Klant zijn overhandigd door de vervoerder. De door de vervoerder aan de Klant overhandigde leveringsbon, gedateerd en ondertekend, geldt als bewijs van levering.
Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om in aanwezigheid van de bezorger de staat van het geleverde Product te controleren en in geval van schade of ontbrekende items voorbehoud te maken op de leveringsbon en eventueel het Product te weigeren en de Vennootschap te informeren.
Artikel -13- Aansprakelijkheid en wettelijke garanties
De Vennootschap is van rechtswege aansprakelijk tegenover de Klant voor de juiste uitvoering van de verplichtingen voortvloeiend uit de Verkoopvoorwaarden die op afstand zijn gesloten, ongeacht of deze verplichtingen door de Vennootschap zelf of door andere dienstverleners worden uitgevoerd, waaronder vervoerders, onverminderd haar verhaalrechten tegenover deze laatsten.
De Vennootschap kan zich geheel of gedeeltelijk van haar aansprakelijkheid onttrekken door te bewijzen dat de niet-nakoming of slechte uitvoering van de Verkoopvoorwaarden te wijten is aan de Klant, aan het onvoorzienbare en onoverkomelijke handelen van een derde partij, of aan overmacht.
Wanneer het Product een gebrek vertoont wegens non-conformiteit of verborgen gebreken, heeft de Europese Klant de keuze tussen de wettelijke garantie van conformiteit (a) en de garantie tegen verborgen gebreken (b).
a) Wettelijke garantie van conformiteit:
De Vennootschap verkoopt producten in Frankrijk en Europa en is dus aansprakelijk voor non-conformiteitsgebreken die bestonden vóór aankoop, onder de voorwaarden van artikel L.217-4 e.v. van het Franse Wetboek van Consumentenzaken.
Deze garantie dekt geen schade, breuken of storingen die voortvloeien uit het niet naleven van gebruiksaanwijzingen.
Gebreken of schade veroorzaakt door abnormale opslag- of bewaaromstandigheden bij de Klant geven geen recht op garantie.
Bij toepassing van de wettelijke garantie van conformiteit geniet de Klant:
– een termijn van twee (2) jaar vanaf de levering van het goed om actie te ondernemen;
– keuze tussen reparatie of vervanging van het goed, behoudens de kostenvoorwaarden voorzien in artikel L.217-9;
– vrijstelling van bewijs van het bestaan van het gebrek binnen vierentwintig (24) maanden na levering.
b) Wettelijke garantie tegen verborgen gebreken
De Vennootschap is aansprakelijk voor verborgen gebreken van het verkochte goed die het ongeschikt maken voor normaal gebruik of het gebruik ervan aanzienlijk verminderen, volgens artikelen 1641 e.v. van het Franse Burgerlijk Wetboek.
Deze garantie dekt geen schade of storingen veroorzaakt door onjuist gebruik.
Bij toepassing van deze garantie geniet de Klant:
– een termijn van twee (2) jaar vanaf de ontdekking van het verborgen gebrek om actie te ondernemen;
– keuze tussen terugbetaling en restitutie van het/de Product(en) of prijsvermindering;
– bewijs van het verborgen gebrek te leveren.
Indien het artikel defect of beschadigd is bij ontvangst, kan de Klant kiezen tussen vervanging zonder bijkomende kosten of volledige terugbetaling.
Om hiervan gebruik te maken, stuurt de Klant zijn verzoek naar contact@imou.be met het correct ingevulde formulier en een of meer foto’s van het defecte Product.
Afhankelijk van het adres van de Klant kan de leveringstermijn voor het vervangende Product variëren.
Afgeprijsde of promotieproducten worden terugbetaald aan de prijs die bij de Bestelling is betaald. Kortingen toegepast via een code of promotie worden niet terugbetaald.
Artikel -14- Overmacht
Volgens artikel 1218 van het Franse Burgerlijk Wetboek wordt overmacht gedefinieerd als elke gebeurtenis buiten de wil van de partijen die niet redelijkerwijs kon worden voorzien of vermeden en die de uitvoering van verplichtingen onmogelijk maakt.
Het optreden van overmacht schort automatisch de uitvoering van de Bestelling op.
Na een periode van negentig (90) kalenderdagen kunnen de partijen, indien de overmacht aanhoudt, de Bestelling annuleren en de overeenkomst beëindigen via aangetekende brief met ontvangstbevestiging.
De beëindiging gaat in op de datum van eerste aanbieding van de brief. Geen van beide partijen heeft in dat geval recht op schadevergoeding, tenzij anders overeengekomen.
Artikel -15- Intellectuele eigendom
Alle teksten, commentaren, werken, illustraties en beelden, zowel visueel als auditief, die op de Site worden weergegeven, zijn beschermd door auteursrechten, merkenrechten, beeldrechten en octrooien. Niemand mag, zelfs gedeeltelijk, elementen van de Site reproduceren, gebruiken of verspreiden zonder schriftelijke toestemming van de Vennootschap.
Alleen privégebruik is toegestaan, behoudens strengere bepalingen van het Wetboek van Intellectuele Eigendom.
Elke gehele of gedeeltelijke reproductie van de catalogus van de Vennootschap is strikt verboden. Elk ander gebruik wordt als namaak beschouwd.
Artikel -16- Verwerking van persoonsgegevens
De Vennootschap verzamelt gegevens van de Klant:
a) om Bestellingen te verwerken en op te volgen;
b) om contact op te nemen over gebeurtenissen, productupdates of klantrelaties;
c) om informatie te verzamelen ter verbetering van de Site en Producten (via cookies).
De gegevens worden verwerkt door contractuele dienstverleners die instaan voor verpakking, distributie en hosting via Shopify Inc., waarvan de servers beveiligd zijn door een firewall.
De gegevens worden enkel bewaard zolang nodig voor de doeleinden van verwerking, en nooit langer dan vijf (5) jaar.
Overeenkomstig de wet van 20 juni 2018 inzake gegevensbescherming en de Europese Verordening (EU) 2016/679 (AVG), heeft de Klant recht op inzage, wijziging, correctie, verwijdering of bezwaar.
De Klant kan zijn rechten uitoefenen via e-mail naar contact@imou.be
Artikel -17- Commentaren en voorstellen van gebruikers
Wanneer de Klant ideeën, voorstellen of andere materialen (gezamenlijk “commentaren”) naar de Vennootschap stuurt, met of zonder verzoek, verleent hij het recht deze vrij te gebruiken, te publiceren, te vertalen en te distribueren in elk medium.
De Vennootschap is niet verplicht (1) de vertrouwelijkheid van commentaren te bewaren, (2) compensatie te betalen, of (3) te reageren op commentaren.
De Vennootschap mag naar eigen goeddunken content wijzigen of verwijderen die zij onwettig, beledigend of in strijd met intellectuele eigendom acht.
De Klant verbindt zich ertoe geen rechten van derden te schenden en geen lasterlijk, obsceen of illegaal materiaal te plaatsen. Hij mag geen valse e-mailadressen gebruiken of zich voordoen als iemand anders.
De Klant is volledig verantwoordelijk voor zijn geplaatste commentaren en de juistheid ervan. De Vennootschap aanvaardt geen aansprakelijkheid voor door Klanten of derden geplaatste commentaren.
Artikel -18- Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
De Algemene Verkoopsvoorwaarden vallen onder het Franse recht.
De Site behoudt zich het recht voor gerechtelijke stappen te ondernemen tegen frauduleuze aankopen of aankopen met gestolen of vervalste betaalmiddelen.
Indien een bepaling ongeldig wordt verklaard, blijven de overige bepalingen geldig.
Schadeloosstelling
U stemt ermee in de Vennootschap en haar vertegenwoordigers te vrijwaren van elke eis of schadevergoeding voortvloeiend uit uw gebruik van de Site of schending van deze voorwaarden.
Geschillen, nationaal of grensoverschrijdend, kunnen op verzoek van de Klant aan bemiddeling worden onderworpen.
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage, door de Commissie voor Evaluatie en Controle van de Consumentenbemiddeling (CECMC) erkend, is aangesteld als Consumentenbemiddelaar om gedurende drie (3) jaar vanaf [01/05/2019] de geschillen tussen de Vennootschap en haar Klanten te vergemakkelijken.
De website van de Europese Commissie beschrijft het toegepaste bemiddelingsproces en laat Klanten toe online een bemiddelingsverzoek in te dienen met de bijhorende bewijsstukken.
Het geschil kan met name niet door de Bemiddelaar worden onderzocht indien:
– de Klant niet kan aantonen dat hij vooraf heeft geprobeerd zijn geschil rechtstreeks met de Vennootschap op te lossen via een schriftelijke klacht,
– het verzoek kennelijk ongegrond of misbruik is,
– het geschil eerder door een andere bemiddelaar of door een rechtbank is onderzocht of wordt onderzocht,
– de consument zijn verzoek bij de bemiddelaar indient meer dan één jaar na zijn schriftelijke klacht aan de Vennootschap,
– het geschil niet binnen zijn bevoegdheid valt.
Bemiddeling is gratis voor de Klant. Indien de Klant in om het even welk stadium van de bemiddeling een advocaat, een derde naar keuze of een expert inschakelt, zijn de kosten volledig voor zijn rekening.
De Bemiddelaar mag van geen van de partijen instructies ontvangen en mag niet op resultaatbasis worden vergoed.
De deelname aan bemiddeling sluit een gerechtelijke procedure niet uit. De partijen blijven vrij hun geschil aan een rechter voor te leggen volgens de toepasselijke wettelijke bepalingen. In geval van een gerechtelijk geschil is de bevoegde Franse rechtbank bevoegd.
De Site behoudt zich het recht voor strafrechtelijke stappen te ondernemen tegen elke poging tot frauduleuze aankoop of aankoop met een verboden of geblokkeerde betaalkaart, gestolen of vervalste cheque. In dit kader wordt geen poging tot minnelijke schikking aanvaard.
Indien een bepaling van deze Algemene Verkoopsvoorwaarden nietig of onafdwingbaar wordt, tast dit de geldigheid van de overige bepalingen niet aan en ontslaat dit de Klant niet van de uitvoering van zijn contractuele verplichtingen.